10 frågor att ställa när du samarbetar med en sökmotoroptimeringsbyrå (SEO)

10 frågor att ställa när du samarbetar med en sökmotoroptimeringsbyrå (SEO)

Du behöver inte utföra sökmotoroptimering (SEO) internt. Kanske saknar du tid att optimera din egen webbplats eller kanske är du obekant med de senaste trenderna och taktiken. I stället för att utföra det internt, så kan du lägga ut det på en SEO-byrå.

SEO-byråer är leverantörer inom business-to-business (B2B), som specialiserar sig på att optimera webbplatser för högre sökmotorrangordning. Som med andra B2B-leverantörer kan dock kvaliteten på deras tjänster variera. Vid samarbete med en SEO-byrå bör du ställa följande frågor för att avgöra om de är den rätta för din webbplats.

1) Kan ni tillhandahålla fallstudier?

Ansedda SEO-byråer skapar vanligtvis fallstudier som intygar deras förmåga att uppnå högre sökmotorrangordning för sina kunder. När de optimerar sina kunders webbplatser kommer de att registrera resultaten. Fallstudier inkluderar verkliga exempel på SEO-byråers tjänster och hur de hjälper sina kunder. Genom att granska dem kommer du att få veta vad du kan förvänta dig när du samarbetar med en SEO-byrå.

2) Vilka certifieringar har ni?

Du bör fråga om en SEO-byrås certifieringar. Certifieringar projektexpertis. SEO-byråer med en lång lista med relevanta certifieringar kommer förmodligen att erbjuda mer värdefulla, effektiva tjänster än de med få eller inga certifieringar. SEO-byråer måste genomgå utbildningskurser för att få certifieringar.

Vanliga certifieringar att leta efter inkluderar:
• Content Marketing Institute (CMI) certifiering
• HubSpot Academy certifiering
• Moz SEO Essentials certifiering
• Yoast SEO certifiering
• SEMRush Academy certifiering
• Google Ads certifiering

3) Vilka mätvärden använder ni för att mäta framgång?

Olika SEO-byråer använder olika mätvärden för att mäta framgång. Inte överraskande använder de flesta av dem sökmotorrangordningar som ett framgångsmått. Men SEO-byråer använder vanligtvis också andra framgångsmått, såsom organisk trafik, antal indexerade sidor och totala konverteringar. Du bör välja en SEO-byrå med framgångsmått som är anpassade för dina mål.

4) Hur kommer ni att bygga bakåtlänkar?

Innan du samarbetar med en SEO-byrå, fråga om deras metoder för bakåtlänksbyggnad. Bakåtlänkar är en viktig del av en SEO-strategi. För att förbättra sökmotorrangordningen för din webbplats kommer SEO-byrån sannolikt att behöva bygga bakåtlänkar till den. Se till att SEO-byrån använder säkra, white-hat-metoder för att bygga dessa bakåtlänkar. White-hat-metoder tillåts av sökmotorer.

Om SEO-byrån köper bakåtlänkar eller ägnar sig åt skräppost för att bygga dem kan din webbplats få rangordningsböter. Att köpa bakåtlänkar och använda skräppost för att bygga bakåtlänkar klassificeras som black-hat-metoder. Black-hat-metoder är förbjudna av sökmotorer. Även om de utförs av en tredjeparts SEO-byrå kan black-hat -metoder för bakåtlänksbyggnad göra din webbplats till ett mål för rangordningsböter.

5) Har ni arbetat med liknande webbplatser?

Du bör samarbeta med en SEO-byrå som har arbetat med liknande webbplatser tidigare. Det finns ingen universell SEO-strategi som fungerar för alla typer av webbplatser. Om du har en e-handelswebbplats kan SEO-byrån fokusera på att optimera din webbplats produktsidor och bygga bakåtlänkar till dem. Om du driver en webbplats för lokala företag kan SEO-byrån fokusera på att bygga citeringar och skapa lokala målsidor.

6) Vilka verktyg använder ni?

Nästan alla SEO-byråer använder verktyg för att utföra sina respektive SEO-tjänster. Vissa av dem kan använda verktyg för hantering av sociala medier, såsom Sprout Social eller Buffer, för att lägga upp innehåll i sina kunders sociala medieprofiler. Andra kan använda forskningsverktyg för bakåtlänkar, såsom Ahrefs eller SEMrush, för att spåra sina kunders bakåtlänkar. Om en SEO-byrå inte använder några verktyg är det en varningsklocka. Sök efter en SEO-byrå som använder några av de branschledande verktygen istället.

7) Hur lång tid kommer det att ta för att se resultaten?

Glöm inte att fråga hur lång tid det tar att se resultaten av SEO-byråns tjänster. Du kommer sannolikt inte att märka någon förbättring över en natt. Eftersom SEO-byrån optimerar din webbplats kan det ta veckor eller månader för sökmotorer att återspegla dessa förändringar. SEO-byråer bör vara ärliga när de förklarar hur lång tid det tar att se resultaten av deras tjänster.

Om en SEO-byrå lovar att rangordna din webbplats högst upp på Google på bara några dagar, så bör du välja en annan byrå Det är en gimmick som är utformad för att locka kunder. SEO-byråer som lovar snabba rangordningar kommer vanligtvis med ursäkter beträffande varför deras kunders webbplatser inte rangordnas.

8) Vilka typer av åtkomst behöver du?

SEO-byrån som du väljer att samarbeta med kommer sannolikt att behöva tillgång till din webbplats. SEO-byråer kan vanligtvis utföra off-page-SEO utan att ha tillgång till din webbplats. För on-page-SEO behöver de dock få tillgång till din webbplats.

Du kan behöva förse SEO-byrån med tillgång till File Transfer Protocol (FTP), så att de kan ladda upp och ändra filer på din server. Om det finns ett innehållshanteringssystem (CMS) installerat på din webbplats kan du behöva ge SEO-byrån tillgång till det också. Med det sagt bör ingen SEO-byrå be dig att överföra din webbplatsdomän till dem. En domänöverföring innebär att du förlorar äganderätten till din webbplats.

9) Finns det några löpande kostnader?

Beroende på vilken SEO-byrå du samarbetar med kan du ådra dig löpande kostnader. Vissa av dem tar ut månadsavgifter. För att samarbeta med en SEO-byrå kan du behöva prenumerera på en månatlig tjänst. Månatliga tjänster kan inkludera innehållsskapande, bakåtlänksbyggnad, marknadsföring på sociala medier, webbplatsrevision med mera. Du kan fortfarande behöva betala en initial avgift, men du måste också betala en månadsavgift. Annars kan SEO-byrån sluta arbeta med din webbplats.

10) Vilka kontaktsätt stöder ni?

Fråga SEO-byrån vilka kontaktsätt den stöder. Du kan har frågor om tjänsterna eller du kan helt enkelt vilja ha en uppdatering. Flera kontaktsätt kommer att ge dig möjlighet att nå SEO-byrån för ett svar eller en uppdatering. SEO-byråer som bara stöder e-post som kontaktsätt är svåra att nå. Och om de bara tillåter kunder att kontakta dem via e-post kan de använda tvivelaktig taktik för sina tjänster.

Att samarbeta med en SEO-byrå är ett stort beslut. Det kommer att avgöra ödet för din webbplats i sökresultaten. Att samarbeta med en erfaren, pålitlig SEO-byrå kommer att leda till högre rangordning och större framgång för din webbplats.