Vad är vertikala sökmotorer och hur rankar du dig för dem?

Vad är vertikala sökmotorer och hur rankar du dig för dem?

Många webmasters använder en linjär sökmotoroptimerings (SEO)-strategi som kretsar helt och hållet kring Google. De inser att Google får mer söktrafik än alla andra sökmotorer, så de optimerar sina webbplatser för att ranka sig för dem. Även om du alltid kan ha Google som mål i din SEO-strategi, så kan det dock vara bra att ha vertikala sökmotorer som mål också. Rankningen i vertikala sökmotorer kommer möjliggöra för dig att kapitalisera på högst relevant söktrafik som ökar din verksamhets framgång.

 

Översikt av vertikala sökmotorer

Vertikala sökmotorer är de som returnerar resultat för en specifik typ av digitalt innehåll. Till skillnad mot vanliga sökmotorer så returnerar de inte generiska webbsideslistor. Istället returnerar vertikala sökmotorer andra typer av digitalt innehåll. De får sin namne genom att fokusera på en vertikal, vilket är en specifik typ av digitalt innehåll.

Det finns till exempel vertikala sökmotorer för videoinnehåll, och det finns vertikala sökmotorer för bildinnehåll. YouTube och Vimeo returnerar videoresultat för sökningar, medans Google Bilder och Picsearch returnerar bildresultat för sökningar. De anses alla vara vertikala sökmotorer då de fokuserar på en vertikal.

Andra vertikala sökmotorer returnerar resultat för produkter. Produkter är en typ av digitalt innehåll. PriceGrabber, Bizrate, Google Shopping, Amazon och eBay är produktbaserade vertikala sökmotorer. Shoppare kan använda dem för att söka efter produkter att köpa. Självklart finns det vertikala sökmotorer för specifika typer av produkter och tjänster också. Shoppar kan använda Zillow eller Trulia för att hitta hem till salu, och de kan använda KAYAK eller Expedia för att hitta hotellboenden.

Fördelar med rankning för vertikala sökmotorer

Rankning för vertikala sökmotorer erbjuder flera fördelar. Vertikala sökmotorer levererar vanligtvis trafik av högre kvalitet än vanliga sökmotorer. Användare utför sökningar på vertikala sökmotorer för att hitta en specifik typ av digitalt innehåll. Därför filtrerar vertikala sökmotorer automatiskt bort irrelevant och lågkvalitativ trafik. Du kommer få högkvalitativ söktrafik som är relevant för din verksamhet om du rankar dig för vertikala sökmotorer.

Genom att ha vertikala sökmotorer som mål kan du ranka andra typer av innehåll förutom dina webbplatssidor. De flesta vertikala sökmotorerna returnerar inte resultat för webbsidor; de returnerar resultat för andra typer av digitalt innehåll, såsom videor och bilder. Du kan ranka detta innehåll i vertikala sökmotorer så att det når fler användare, där vissa av dem annars inte skulle hitta innehållet.

Den kanske är den mest populära, men Google är inte internets enda sökmotor. En studie som utfördes av SparkToro fann att nästa två av fem sökningar i USA behandlas av en annan sökmotor. Enligt SparkToro står Google Bilder för över 22 procent av alla sökningar i USA, medans YouTube står för över 4 procent av alla sökningar i USA. Rankningen i vertikala sökmotorer kommer möjliggöra för dig att nå dessa användare.

Det är också minder konkurrens mellan vertikala sökmotorer än mellan vanliga sökmotorer. Miljontals människor använder vertikala sökmotorer för att hitta specifika typer av digitalt innehåll på internet. Eftersom vertikala sökmotorer har snävare resultat än vanliga sökmotorer, så är det betydligt mindre konkurrens för dem.

Med deras låga konkurrens och förmåga att nå fler användare kan vertikala sökmotorer öka din verksamhets försäljning. Du kan ranka produkter eller tjänster i vertikala sökmotorer. Shoppare som är ute efter att köpa en produkt eller tjänst kan då påträffa din verksamhets listor, och därmed bana väg för nya försäljningar.

Hur du rankar dig för vertikala sökmotorer

Det finns dussintals vertikala sökmotorer, varav många kräver olika SEO-processer. För att ranka dig för en vertikal sökmotor måste du förstå hur det fungerar. Alla sökmotorer drivs av en algoritm, och vertikala sökmotorer är inget undantag. De utvärderar olika signaler genom att använda en algoritm för att avgöra vilka innehållslistor som är mest relevanta för användares sökfrågor.

Även om det finns nyanser mellan vertikala sökmotorers algoritmer så är nyckelord en viktig faktor i dem alla. Användare måste ange en sökfråga när de utför en sökning på en vertikal sökmotor. Sökmotorerna kör användarens sökfråga genom sin algoritm för att hitta den mest relevanta innehållslistan. För att ranka ett visst innehåll för en vertikal sökmotor måste du optimera det för relevanta nyckelord.

Vissa sökmotorer har rankningskrav. För att ranka en produkt på Google Shopping, till exempel, måste du ska en Shopping-kampanj i Google Ads som inkluderar produkten i ett handlarflöde. För att ranka en produkt på Amazon, måste du på motsatt vis skapa ett säljarkonto, och därefter lista den produkt som är till salu.

Med det sagt, Google Shopping är en form av betald annonsering medans Amazon inte är det. Du kan ranka produkter högre på Google Shopping genom att öka dina Shopping-kampanjbud. För att ranka produkter högre på Amazon behöver du skapa långa och detaljerade beskrivningar, få positiv feedback från kunder, och generera en hög omvandlingsfrekvens.

Beroende på vilka vertikala sökmotorer du försöker ranka dig för, så kan det vara bra om du bygger bakåtlänkar. De flesta bildbaserade sökmotorerna använder bakåtlänkar för att avgöra var bilder ska rankas i resultaten. Om en bild har många bakåtlänkar kommer den troligtvis rankas högre än bilder med få bakåtlänkar eller inga bakåtlänkar. Videobaserade sökmotorer är en annan historia. YouTube använder inte bakåtlänkar för rankningar. Det förlitar sig mer på engagemangssignaler, såsom gillar och tittningstid, för att avgöra var videor ska rankas i resultaten.

Det finns ingen universell SEO-strategi som fungerar för alla vertikala sökmotorer. Varje vertikal sökmotor har olika algoritmer, och många av dem har olika krav också. Du kan fortfarande ranka dig för vertikala sökmotorer; du behöver bara optimera ditt innehåll kring deras respektive signaler samtidigt som du även följer deras krav.

Vertikala sökmotorer är på uppåtgående. De möjliggör för användare att hitta specifika typer av innehåll genom att ange en sökfråga. Genom att ranka dig för vertikala sökmotorer kan du nå fler användare med din verksamhets produkter eller tjänster samtidigt som du möter mindre konkurrens i processen.