Hur man väljer ett WordPress-tema för sin blogg

Hur man väljer ett WordPress-tema för sin blogg

Vi vet alla att man aldrig ska bedöma en bok efter omslaget, men alla gör vi det, eller hur? Och folk bedömer även bloggar utifrån deras omslag. Du skulle kunna vara den bästa författaren i världen, men om någon landar på din blogg och temat avskräcker kan du vara säker på att de inte kommer att stanna kvar för att ta reda på allt om ditt underbara sätt att uttrycka dig i ord. Här är några tips för att hjälpa dig att välja en WordPress-mall som gör att din webbplats ser lika bra ut som dess innehåll.

Först och främst måste du se till att din webbplats anpassar sig snabbt. “Anpassar sig snabbt” när det handlar om att beskriva webbplatser innebär helt enkelt att webbplatsen förändras för att passa storleken på den skärm du visar den på. En webbplats som anpassar sig snabbt är verkligen viktigt i dagens värld eftersom så många människor nu surfar på sina telefoner/surfplattor eller vad det än kan vara, så du måste se till att alla dessa människor fortfarande kan läsa din blogg på alla sina olika enheter. De flesta av de nyare bloggmallarna är uppbyggda med tanke på detta och framhäver det faktum att det är en layout som anpassar sig snabbt i beskrivningen, men om du vill kontrollera det, prova bara att ändra storleken på ditt webbläsarfönster – och den blogg du tittar på ska då förändras för att passa det.

Precis som människor använder många olika enheter använder de dock också många olika webbläsare, och du måste se till att din bloggmall är kompatibel med dem alla – eller åtminstone med de viktigaste. Om du köper ett tema från en bra designer har de normalt tagit hand om det åt dig, men återigen, om du är osäker, prova att visa demo-webbplatsen i några olika webbläsare (Chrome, Safari, Firefox, IE, etc.) bara för att se till att det fungerar.

För närvarande går trenden inom webbdesign mot minimala mallar, med vita bakgrunder och stora bilder. Den trenden förändras med tiden, så du ska inte låta dig påverkas för mycket av den om det inte är din stil: Vad du ska komma ihåg är dock att folk förmodligen alltid föredrar webbplatser som använder mörk text på ljus bakgrund, helt enkelt för att de är lättare att läsa.

Härnäst är det dags att välja layout på din webbplats och bestämma om du vill använda det klassiska bloggformatet eller en layout i tidningsstil. För dem som inte vet det är den “klassiska” blogglayouten den där alla inlägg visas i kronologisk ordning, med det senaste inlägget högst upp på sidan, och resten under det, medan en tidningsmall innebär en layout där det finns många inlägg på sidan, och du väljer vilket av dem du vill läsa.

Vilken stil som fungerar bäst för dig bestämmer du själv men, i allmänhet, om du planerar att publicera massor av innehåll och vill att folk ska kunna hitta det enkelt, tenderar tidningslayouter att vara bättre än bloggformatet i den “gamla stilen”, som presenterar varje inlägg i sin helhet, och tvingar läsarna att bläddra förbi vart och ett för att komma till nästa artikel.

Oavsett vilken typ av tema eller layout du använder till slut är den översta halvan av skärmen den viktigaste delen och överst på sidan – där din banner går – är viktigast av allt. Om du har en iögonfallande, väldesignad banner kommer den att gå långt för att förbättra utseendet på din blogg. En dålig banner kan, å andra sidan, ha motsatt effekt, så välj omsorgsfullt din logotyp och överväg att investera i en professionell design om du inte vill göra den själv.

När det gäller detta är det bäst att du ser till att temat du väljer har möjligheten för dig att ändra rubriken genom att ladda upp din egen banner/logotyp: vissa teman låter dig bara ändra orden i textbannern som medföljer temat, vilket innebär att du till stor del inte har möjlighet att personanpassa det.

De flesta färdiga teman kan anpassas till viss del (och alla kan anpassas om du vet tillräckligt om programmering!), men vissa kan anpassas mer än andra. Ett väldigt grundläggande tema kanske till exempel bara låter dig växla mellan några färdiga färgscheman, medan andra låter dig ändra nästan alla aspekter av utseendet på din blogg. Med detta handlar det i hög grad om att “du får vad du betalar för” – den senare typen av tema blir dyrare, men det ger dig också mycket mer mångsidighet och minskar chansen att någon annan har en blogg som ser exakt likadan ut som din.

Inte alla vill dock tillbringa mycket tid med att stöka runt med sina temainställningar, så om du vill hålla saker och ting så enkla som möjligt är ett bra tillvägagångssätt att bestämma vilka aspekter av temat som är viktigast för dig och arbeta därifrån.

Med allt detta sagt, som med så många aspekter av bloggning, är design mycket subjektivt och det är omöjligt att tillfredsställa alla. Ett av de största hindren för framgång i bloggning är att inte lyckas komma igång, så ägna inte så mycket tid till att vara besatt över ditt WordPress-tema att du inte faktiskt kommer igång att skriva: det som är bra med design är att den alltid kan ändras!