Hur man skapar en kraftfull innehållsmarknadsföringsstrategi

Hur man skapar en kraftfull innehållsmarknadsföringsstrategi

Innehållsmarknadsföring, eller Content Marketing,  är ett av de mest kraftfulla sätten att involvera sig med sin publik och engagera dem. Organiskt kvalitetsinnehåll ger människor användbar och intressant information som hjälper dem att fatta bättre beslut om de produkter och tjänster de köper. Innehåll, content, hjälper dig att bygga ditt varumärke och etablerar dig som en auktoritet i din bransch. Men många företag förstår inte att det inte räcker att bara publicera innehåll. Om du effektivt vill nå din målgrupp behöver du en strategi som är speciellt utformad för ditt företag.

Varför behöver du en strategi?

Många företag skapar blogginlägg, artiklar, videor och annat innehåll utan att ha en övergripande strategi. En slumpartad inställning till innehållsmarknadsföring kommer att skörda inkonsekventa resultat. Om du skapar en riktad strategi kan du å andra sidan njuta av successivt bättre resultat över tid. Följande är några nyckelelement för en effektiv innehållsmarknadsföringsstrategi.

Känn din publik

En avgörande del av din innehållsmarknadsföringsstrategi är efterforskning. Att skapa en köparpersona är ett bra sätt att börja. Innan du kan producera övertygande innehåll måste du veta vem du skapar det för. Att skriva för ett 30-årigt IT-proffs, en 45-årig hemmamamma, en 20-årig collegestudent eller en 75-årig pensionär kräver alla olika tillvägagångssätt. Det finns också många andra faktorer för din publik att ta hänsyn till, till exempel var de bor, inkomst, utbildning och intressen.

Enhetlighet

En avgörande aspekt som bidrar till din framgång med innehållsmarknadsföring är enhetlighet. När du bara publicerar innehåll ibland är det svårt att attrahera en lojal publik. Om du till exempel har en blogg behöver du publicera inlägg på ett vanligt schema. Att generera en stadig ström av bra innehåll håller din publik engagerad och hjälper dem att lära känna dig. Det hjälper dig också att bygga ett bibliotek med innehåll som sökmotorerna kan indexera.

Identifiera det optimala schemat

Samma innehåll kan ge olika resultat beroende på när det publiceras. Om du vill få flest visningar och engagemang måste du identifiera det bästa publiceringsschemat för dina behov. Beroende på din målgrupp kanske du upptäcker att det är bättre att göra inlägg på morgonen, eftermiddagen eller kvällen. På samma sätt kan du få mer engagemang vissa dagar i veckan.

Håll dig konsekvent med ditt varumärke

Använd din logotyp när du gör inlägg på din egen blogg, webbplats eller sidor på sociala medier. Element som layout, typsnitt och färger hjälper till att göra ditt innehåll mer identifierbart. Det är också viktigt att behålla samma stil. Till exempel, en seriös och formell stil blandas inte särskilt bra med ett satiriskt eller fånigt tillvägagångssätt. Detta bör vara i linje med din köparpersona.

Ha en strategi som innefattar flera kanaler

Mer än någonsin läser, tittar och lyssnar människor på innehåll på många plattformar och enheter. Här är bara några exempel:

  • Läsa ett blogginlägg på en webbplats.
  • Titta på en video på YouTube, Facebook, Instagram eller TikTok.
  • Lyssa på en podcast.
  • Läsa en artikel på Medium eller annan publiceringsplattform.
  • Läsa en e-bok på Kindle.
  • Lyssna på en ljudbok på Audible.

En innehållsstrategi för flera kanaler innebär att du kontaktar din publik på flera fronter och guidar dem tillbaka till ditt centrala nav, som vanligtvis är din webbplats. I vissa fall kan du publicera samma innehåll på flera webbplatser. Det är ofta bäst att återanvända innehåll för olika format, till exempel genom att konvertera en artikel till en video och/eller en podcast.

Att utveckla en strategi för flera kanaler är mer än att bara posta på så många plattformar som möjligt. Du måste fundera på var din publik är och var du får mest engagemang, vilket leder oss till ämnet spårning och analys.

Spåra dina resultat

Om du vill veta hur bra ditt innehåll presterar måste du spåra dina resultat. Du måste identifiera dina KPI:er (key performance indicators), såsom:

Webbplatstrafik

  • Besöksbeteende – Beräkna din avvisningsfrekvens för att se hur länge besökarna spenderar på din webbplats. En värmekarta berättar exakt vilka funktioner som får mest uppmärksamhet.
  • Konverteringsfrekvenser – Testa till exempel målsidor för att få fler e-postprenumeranter eller försäljningar.
  • Engagemang – Vilka blogginlägg eller innehåll på sociala medier får flest gilla-markeringar, kommentarer och delningar?

Du bör ta reda på var din trafik kommer ifrån, vilken typ av innehåll som ger dig mest engagemang, vilka sociala medier som ger dig de bästa resultaten och andra nyckeltal.

Storytelling: Den avgörande ingrediensen i bra innehåll/content

Ordet “innehåll” låter generiskt och opersonligt. Effektiv innehållsmarknads-föring kräver dock att du utvecklar din egen personliga röst. Du levererar inte bara information till människor. Du ska märka allt med din egen stil så att din publik känner igen det som ditt innehåll, ditt content. Storytelling hjälper till att omvandla information till en övertygande berättelse.

Du vill inte bara berätta en intressant historia med ditt innehåll utan också en övergripande historia som bygger förtrogenhet med ditt varumärke över tid. När du pratar om ditt ursprung, värderingar, motivation och långsiktiga mål är det lättare för människor att relatera till dig och ditt varumärke.

Många stora företag har bemästrat konsten att marknadsföra sig själva via berättelser. Medan större varumärken har enorma budgetar för innehåll, har mindre företag en viktig fördel; de kan ofta berätta historier som är mer relaterbara till den genomsnittliga personen. Ett tillvägagångssätt är att inkludera dina kunder i ditt berättande. Du kan ägna sociala medier eller blogginlägg till kunder som använder dina produkter. Ett annat alternativ är att visa gästinlägg (eller bilder och videor) från dina kunder som en del av din innehållsstrategi.

Utveckla och åter utveckla din innehållsstrategi

Det finns mer innehåll på nätet än någonsin. Detta gör det till en utmaning att få och behålla människors uppmärksamhet. För att uppnå de resultat du vill ha av innehållsmarknadsföring är det viktigt att närma sig det på ett systematiskt och konsekvent sätt. Detta kräver att du formulerar en sammanhängande strategi och berättar historier som får dina läsare att komma tillbaka för mer.

Din innehållsstrategi bör utvecklas över tiden, baserat på faktorer som:

  • Analys – Var och när du får mest engagemang, vilka ämnen som är mest populära osv.
  • Aktuella branschtrender, inklusive akuta problem som dina kunder står inför.
  • Framväxande teknik och plattformar, som förändrar hur människor kommer åt ditt innehåll.
  • Dina konkurrenter, kan ge ledtrådar om hur du når din publik.