5 idéer om TikTok-innehåll för fotografer

5 idéer om TikTok-innehåll för fotografer

TikTok är känt för bitvis underhållning, men det kan även vara ett kraftfullt marknadsföringsverktyg om du vet vilken typ av innehåll som tilltalar din publik. Om du är fotograf och vill använda TikTok som ett sätt att få kontakt med användare, har du många innehållsalternativ som du kan använda för att locka tittare och öka din synlighet på denna plattform. Detta inkluderar följande fem:

BTS-bilder (BBK)

Bilder bakom kulisserna är bra för att visa upp ditt arbetsflöde och din process. De är också mycket populära bland fotoentusiaster och nybörjarfotografer. Många användare lockas till BTS-innehåll, särskilt om de vill efterlikna ett visst arbetsflöde eller vill förbättra sin egen process med att ta bilder och arbeta med kunder. BTS-klipp kan även hjälpa dig att skapa en mer personlig närvaro på nätet, så att du kan skapa djupare kontakter med följare. Människor är alltid intresserade av att veta vad som händer bakom kulisserna och BTS-klipp är ett sätt att tillfredsställa den nyfikenheten. Vill du utöka ditt företag som fotocoach och mentor? BTS-klipp kan vara till hjälp om du vill bygga upp ett rykte som ett go-to-konto för användbara tips om fotografering och branschinformation.

Före-och-efter-handledning

Före-och-efter-handledning är en annan form av innehåll som kommer att ge gensvar från TikTok-användare som är på plattformen för en blandning av underhållning och utbildning. Du kan visa upp före-och-efter-handledning om efterbehandling, posering och formgivning, för att nämna några. I kombination med fängslande musik kan dessa handledningar vara den perfekta blandningen av underhållning och utbildning, som kommer att tilltala de tusentals TikTok-användare som är intresserade av att uppgradera sina fotograferingskunskaper.

Utmaningar

TikTok är fullt av utmaningar som varierar från en dag till annan. Delta i utmaningar som ett sätt att bli uppmärksammad, särskilt om du vill utöka din tittarbas. När du svarar med ett inlägg på en utmaning, så visas din video i flödena för användare som följer utmaningen, vilket ger dig en ökad exponering mot personer som kan finnas utanför din traditionella folkgrupp.

Klientgallerier

TikTok kan även vara ett bra sätt att visa upp ditt färdiga arbete. Du kan sammanställa några klientfoton och sätta ihop dem till ett kort videoklipp. Detta är ett bra sätt att nå ut till dessa kunder och bygga vidare på ditt rykte på plattformen som en arbetande fotograf.

Poseringsguider

Poseringsguider är mycket populära, oavsett om det är i form av en e-bok eller video och är ett av de bästa typerna av innehåll som du kan erbjuda, eftersom guider är användbara för både fotografer och deras kunder. Du kan skapa en kort poseringsguide-video med hjälp av plattformen eller med en extern app och visa upp tips för olika typer av kunder, inklusive singlar, par och grupper. Du kan även skapa videor om poseringar grundat på om klienten sitter eller står. Du kan snart när som helst till och med locka tillfälliga användares uppmärksamhet genom att lägga upp mobiltelefon-poseringstips eller selfie-poseringsguider för dem som inte planerar att anlita en fotograf för sina foton. Även om denna sorts innehåll kanske inte ger dig de kunder du är ute efter, kan det hjälpa dig att bygga upp din följarbas, vilket är varifrån framtida kunder kommer.

TikTok är där det händer just nu och appens popularitet kommer bara att bli större. Använd dessa idéer om innehåll för att få mer liv i din TikTok-närvaro och öka populariteten för ditt fotoföretag på plattformen.